streda 4. apríla 2012

12. Vplyv nových materiálov na priemyselný dizajn
konca 20. a začiatku 21. storočia.

Používanie rôznorodých materiálov patrí k dizajnu prakticky od jeho vzniku. Správne zvoliť materiál, z ktorého bude navrhovaný produkt je jednou z kľúčových úloh dizajnéra a úzko súvisí (popri peknom dizajne a správnej funkčnosti) s úspechom produktu na trhu.
Dizajnéri pracujú so širokou paletou materiálov, ktorá sa s rozvojom technológií neustále rozrastá o nové, často s neuveriteľnými vlastnosťami, či už vizuálnymi alebo funkčnými. Veci, o ktorých sa pred tridsiatimi rokmi písalo len v sci-fi literatúre, dnes už vieme vyrobiť a mnohé pokročilé materiály sa dnes každodenne používajú  bez toho, aby sa nad tým niekto pozastavil.

Dá sa povedať, že z pohľadu dizajnéra boli materiály vždy kľúčovou oblasťou, ktorá spočiatku obmedzovala (napr. pred príchodom plastov bola možná tvarová databáza značne menšia), ale neskôr sa možnosti rozrástli do takej miery, že sa zdajú byť nekonečné. Vzhľadom na obrovské množstvo nových materiálov, ktoré sa objavili na prelome tisícročí nemá zmysel venovať sa každému z nich osobitne. Pokúsil som sa ich preto čo najprehľadnejšie roztriediť do niekoľkých kategórií a osobitne sa venovať len im.
Úplne najzákladnejším kritériom je pôvod materiálu – na základe neho poznáme dva typy materiálov – organické a anorganické. Obidva majú svoje miesto v dizajne, či už ako tradičný materiál (drevo, koža, oceľ), alebo nový (nanomateriály, syntetické polyméry a pod.). Všeobecne platí, že tradičné materiály majú horšie vlastnosti, ale ľahšie sa zháňajú a majú nižšiu cenu ako materiály nové. Preto ich stále môžeme nájsť hojne zastúpené predovšetkým v bežnom dizajne. Nové materiály sú často priekopníkmi nejakej novej technológie a preto aj ich cena je vyššia, čím sa zaplatí drahý vývoj. Samozrejme ani nové materiály neodolávajú zubu času večne a neskôr sa z nich može stať materiál tradičný (viď. plasty – novinka v 60. rokoch, dnes najlacnejší a všadeprítomný materiál).

Kompozitné materiály

Kompozitné materiály patria medzi tie staršie nové materiály, na trhu sú približne 20 – 25 rokov, ale stále majú čo ponúknuť. Dokonca je možné, že v budúcnosti úplne nahradia drevo a iné často používané materiály. Kompozity by sa stručne dali charakterizovať ako materiály kombinované, vždy ide minimálne o dve rozdielne zložky spojené do jednej, pričom zväčša jeden plní spevňovaciu funkciu a druhý spojovaciu. Najpoužívanejší kompozit poznáme z architektúry – železobetón. V priemyselnom dizajne sa často používa kompozit skleného alebo uhlíkového vlákna a tvrdenej živice, či napríklad kevlar. Medzi prednosti kompozitov patrí predovšetkým ich nízka hmotnosť, vysoká pevnosť, praktickosť použitia a často aj nízka cena. Na trhu sa objavujú dokonca kompozity, ktoré sú 100 percentne recyklovateľné a majú skvelé termoizolačné vlastnosti. S príchodom pokročilých tecgnológií je prakticky možné „namiešať“ zložky kompozitu tak, aby mali presne požadované vlastnosti, napríklad aj imitáciu organických povrchov – poznáme kompozitné materiály, ktoré sa vyrábajú z dreveného odpadu a majú v budúcnosti úplne nahradiť čisté drevo.
Samostatnú kategóriu tvoria tzv. prepregy, čo sú predimpregnované kompozitné pláty, ktoré stačí vložiť do formy a nechať vytvrdnúť, čo uľahčuje a urýchľuje prácu dizajnéra.
Ako pevnostná zložka sa v kompozitoch môže použiť aj kovová matrica, čo umožňuje dosiahnuť vhodnú kombináciu vlastností v jednom materiáli ako sú vysoká pevnosť a tuhosť pri nízkej hustote, vysoká tepelná a elektrická vodivosť, zvýšená oteruvzdornosť, dobré mechanické vlastnosti za tepla a pod..

Kovové peny

Za zaujímavé nové materiály môžme považovať aj tzv. kovové peny , ktoré sa takisto ako kompozity vyznačujú nízkou hmotnosťou a extrémne vysokou tuhosťou. Peny sú navyše schopné absorbovať energiu nárazu a tak sa používajú ako deformačné zóny v automobiloch. Sú zdravotne nezávadné, tlmia vibrácie a pohlcujú elektromagnetické žiarenie. Zatiaľ si moc nenašli cestu k priemselným dizajnérom, ale stále sa objavujú nové typy kovových pien, ktoré by mohli byť pre dizajnéra zaujímavým riešením.
Drevo
Drevo som už zaradil medzi tradičné materiály, ale v poslednej dobe sa objavujú nové možnosti jeho použitia. Vďaka novej technológii spájania drevených dýh pod špecifickým uhlom je možné z dreva vyrobiť skutočne pevný a odolný materiál, ktorý je možné využívať v nosných systémoch budov, ale napríklad aj v interiérovom dizajne. Vďaka tomuto objavu je dnes už možné stavať výškové budovy z dreva, ktoré sú vďaka špeciálnym úpravám nehorľavé a maximálne ekologické (čo sa nedá povedať o železobetóne).
Jedna z najvyšších moderných drevených budov sa v súčasnosti nachádza v Londýne. Nazýva sa Stadthaus Murray Grove a ide o deväťposchodovú, skoro 30 metrov vysokú rezidenčné budovu. Z dreva sú v nej aj výťahové a schodiskové šachty!

Plasty

LG HI-MACS

Prírodný akrylátový kameň, ktorý sa vyrába zo zmesi prírodných minerálov, polymetylakrylátu a pigmentov. Jeho jediným výrobcom je firma LG. Vyniká predovšetkým neporóznou štruktúrou odolnou voči opotrebeniu a chemickým látkam, možnostou voľne tvarovať po zahriatí a schopnosťou lepenia bez viditeľného spoja. Takisto je nehorľavý, nenasiakavý, dobre vedie svetlo a je príjemný na dotyk. Jeho využitie je široké, dnes sa používa predovšetkým na kúpeľne a kuchyne, ale možno ho použiť aj v exteriéri.
Ďalším zaujímavým plastovým materiálom je tzv. tekuté drevo. Na prvý pohľad je na nerozoznanie od živého dreva, no v skutočnosti ide o plast, ktorý sa vyrába z dreveného odpadu a špeciálneho vosku. Vďaka tomu je možné ho za tepla vstrekovať do foriem, prípadne ho nekonečne veľa krát recyklovať. A keďže sa vlastne vyrába z odpadu, je aj extrémne lacný.

Materiály s tvarovou pamäťou a inteligentné materiály

Tvarová pamäť je efekt, ktorý môžme pozorovať predovšetkým pri niektorých kovoých zliatinách, ale bol objavený aj u niektorých plastov a v keramike. Súvisí to so zmenami atómovej štruktúry pri rôznych teplotách, dizajn z takéhoto materiálu je potom schopný so zmenou teploty rôznej deformácie. Niektoré kovové materiály zas nereagujú na zmenu teploty, ale na elektromagnetické pole a deformáciu tak môžme dosiahnuť elektrickým prúdom. So zmenou atomárnej štruktúry súvisia aj vizuálne javy ako napr. farba. Neprekvapí preto, že dnes už máme aj kovové materiály, ktoré môžu samy od seba meniť farbu, takéto materiály často nazývame aj materiály inteligentné. Asi najúžasnejší z týchto nových inteligentných materiálov je samoopravovací plast, ktorý vie poškodené miesto do istej miery sám opraviť, len s pomocou denného svetla, a čo je ešte neuveriteľnejšie, takéto poškodené miesta môžu aj krvácať (pri poškodení zmenia farbu a upozornia tak na potrebnú opravu). Asi nemusím pripomínať, že využitie takýchto materiálov v dizajne je naozaj široké.

Keramické materiály

Vyrábajú sa vysokotepelnými chemickými reakciami z kremičitanov, oxidov, nitridov a pod.. Všeobecnými vlastnosťami keramických materiálov z chemického hľadiska je nereaktivita, z mechanických vlastností tvrdosť, vysoká tepelná stabilita a krehkosť a z elektrických nevodivosť. Nové keramické materiály sú navyše ekologické a niektoré druhy biokeramiky sú dokonca bioaktívne (tzn. že na ne organizmus reaguje ako na živé tkanivo). V dizajne sa využíva hlavne jej tvrdosť (nože) a tepelná stabilita (kuchynské náradie kde je potrebná odolnosť voči teplotám – hitom sú keramické panvice, kde keramický poťah dosahuje vďaka mikroštruktúre nepriľnavý charakter).

Uhlík

Uhlík je zázračný chemický prvok, ktorého kryštalická štruktúra má takmer ideálne termoizolačné a elektrovodivé vlastnosti. V závislosti od konkrétneho atómového usporiadania môže mať aj skvelé pevnostné atribúty, preto sa najčastejšie stretávame s uhlíkovým vláknom, ktoré sa v podobe tkaniny používa v tzv. karbóne – vysokopevnom kompozitnom materiáli, ktorý si našiel uplatnenie napr. v motoršporte ale aj v bežnom industriálnom dizajne. Prelomovým uhlíkovým materiálom by sa v blízkej budúcnosti mal stať tzv. grafén, ktorého takmer dokonalá elektrická vodivosť a svetelná priepustnosť mu zaručuje pevné miesto vo fotovoltaike a nových zobrazovacích zariadeniach. Ďalším derivátom uhlíka sú uhlíkové nanotrubice, ktoré môžu dobre slúžiť napr. v elektrotechnike. Podľa jednej štúdie sú dokonca kľúčom k bezpečnému uchovávaniu tekutého vodíka vo vodíkových automobiloch. Uhlíkový základ má aj nový prevratný materiál na uchovávanie elektrickej energie. Ide o materiál vyvíjaný švédskou automobilkou Volvo, ktorý sa vzhľadom podobá plastu (aj jeho použitie je rovnako všestranné) ale zároveň môže slúžiť ako batéria. Využitie takéhoto materiálu v dizajne by opäť bolo nekonečné, vzhľadom na nepraktickosť a neekologickosť súčasných Li-ION a Li-POL batérií.

Aerogély a iné nanomateriály

Aerogél je zrejme najľahší materiál na svete, viac ako 99 percent objemu tvorí vzduch (meter kubický váži menej ako kilo). Vďaka tomu sa mu hovoí aj zmrazený dym. Je to špeciálna nanoštruktúra, zložená z trubicovitých útvarov, ktoré zabezpečujú okrem nízkej hmotnosti aj skvelé termoizolačné vlastnosti.
Nanomateriály ako také už prenikly do bežného života, niektoré luxusné značky oblečenia ponúkajú textil, ktorý sa sám vyčistí (a to priamo na tele) a nikdy ho netreba žehliť. Takisto automobilky používajú na okná špeciálnu povrchovú nanovrstvu, na ktorej sa nikdy nezachytí špina. Nanomateriály sú už bežné dokonca aj v architektúre, ci už ide o nestarnúce nanotitanové nátery, alebo o obyčajný cement. Táto technológia ale so sebou prináša aj isté riziká, napr. bolo zistené, že nanotrubice pôsobia na organizmus podobne ako azbest a mnoho z nich sa nedá ekologicky zlikvidovať. Nanomateriály sú ale zatiaľ ešte v plienkach a majú pred sebou veľkú budúcnosť.






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára